Изправената стойка: Защо е важна и как да я постигнем

07 февруари 2019

Изправи се” несъмнено е сред съветите, които чуваме най-често в живота си още от деца. И това съвсем не е случайно - изправената стойка е в основата на здравото тяло. Тя поддържа костите и ставите в точната позиция, като така помага на мускулите да “работят” ефективно, намалява физическата умора и дори предпазва от болезнени състояния, като например артрит и гръбначни изкривявания. А в допълнение играе важна роля и за самочувствието!

Неправилната стойка от своя страна може да причини редица здравословни проблеми, като най-честите оплаквания са свързани с изкривявания, болки и обездвижване. Тя е “главен виновник” и за незадоволителните резултати във фитнес залата.

Независимо дали тези симптоми са ви познати, или все още не сте се сблъскали с тях, съветваме ви да вземете навременни мерки, за да се радвате на активен живот без болка! Винаги има време да работите над стойката си и днес ще ви разкрием няколко лесни начина да го направите.

Но нека първо уточним какво всъщност означава правилна стойка, която всъщност е комбинация от:

  • Брадичка, разположена паралелно на пода;
  • Рамене на еднаква позиция;
  • Гръбначен стълб, изправен по цялата си дължина (без чупки);
  • Ръце с изправени лакти;
  • Стегнати коремни мускули;
  • Крака, изправени по цялата си дължина (с изпънати колене);
  • Тежест на тялото, разпределена поравно между двата крака.


Звучи ви като сложна математическа задача? Всъщност решението не е толкова трудно, а тялото ви ще се отблагодари веднага. А ето и как да започнете борбата с неправилната стойка:

В офиса

Работата пред компютър далеч не е оправдание за неправилна стойка. За да коригирате позицията си и да се предпазите от болки, най-важното е да държите гърба си изправен и възможно най-назад, докато сте на стола. Раменете и дупето също трябва да са неговото ниво, плътно към облегалката. Краката от своя страна са сгънати на около 90 градуса и разположени успоредно, за да поемат стъпалата равномерно тежестта на тялото. Също така се старайте на всеки 30 минути да изменяте поне леко позицията си.

В колата

Докато шофирате, използвайте допълнителна облегалка, която да подкрепя извивката на гърба ви. Коленете трябва да са на равно или по-високо ниво от това на бедрата, а седалката - достатъчно близо до педалите, за да не натоварвате излишно стъпалата си.

В леглото

Може и да не ви се вярва, но неправилната позиция по време на сън може значително да се отрази на стойката ви. За целта специалистите съветват да обърнете специално внимание на извивката в долната част на гърба, която има нужда от най-много подкрепа в легнало положение. Добър вариант е да спите по гръб, с възглавничка под него. Не е лошо да се замислите и за нов матрак.

А ако се затруднявате, не забравяйте, че насреща имате верен съюзник за изправяне на стойката. Той се нарича Active Posture - ергономичен колан, базиран върху магнитотерапията, който въздейства върху схванатите мускули и спомага за елиминиране на болките в ставите и долната, средна и горна част на гърба.

Назад към всички новини